A program bemutatása

- egy új eszköz a vállalati felelősségvállalás hatékony értékeléséhez és fejlesztéséhez

Az „Elkötelezettség a CSR Kiválóságért” program célja, hogy a résztvevő szervezetek egy CSR fókuszú önértékelő eszköz segítségével felmérjék meglévő gyakorlatukat, azonosítsák a fejlesztendő területeket, majd  fejlesztési projektek megvalósításával biztos fejlődést és szakmai elismerést érjenek el.

A 2012-ben induló program immár három elismerési szintet kínál az érdeklődő szervezetek számára (a szintek bemutása lentebb olvasható):
  • „Első lépés a CSR Kiválóság irányába” - nemzeti szintű elismerés
  • „Elkötelezettség a CSR Kiválóságért” - nemzeti szintű elismerés
  • Nemzetközi szintű elismerés: „Committed to Excellence”

Kiknek ajánljuk?

Szervezeteknek,
  • amelyek már végeznek CSR tevékenységet, és annak gyakorlatát tudatosabbá, szisztematikusabbá és mérhetővé kívánják tenni;
  • amelyek fontosnak tartják, hogy nevükhöz szorosan kapcsolódjon egy hazai és nemzetközi szintű elismerés felelősségteljes működésük igazolásaként;
  • amelyek szerint az a valódi CSR, ha önmagához képest fejlődik folyamatosan a vállalat
  • amelyek szerint fontos a csoportos tanulás, tapasztalatcsere, őszinte eszmecsere elkötelezett vállalatok között
  • amelyek már alkalmazzák a Szervezeti Kiválóság eszközeit, és gyakorlatukat kiterjesztenék a CSR területére is;
  • amelyek a jövőben szeretnék alkalmazni a vállalati felelősségvállalás (CSR) eszközeit, módszereit, de jelenleg ezen a területen még kevés gyakorlattal és tapasztalattal rendelkeznek;
  • amelyek szeretnének részletesen megismerni más szervezeteknél már alkalmazott CSR jó gyakorlatokat.

Hasznok és előnyök – a korábbi résztvevők szerint:
  • a szervezetnél már meglévő CSR-hez köthető gyakorlat feltérképezése, a CSR stratégiai szemléletének kialakítása/erősítése a szervezeten belül,
  • hathatós szakmai támogatás igénybe vétele az első lépések megtételéhez a CSR egyes területein
  • a szervezet tudatos és tervezett CSR tevékenységének megalapozása,
  • mérhető fejlődés elérése a program végére,
  • CSR jó gyakorlatok megismerése, CSR benchmarking, tapasztalatcsere lehetősége,
  • a munkatársak elkötelezettségének fokozása a fejlesztési projektekbe való bevonáson keresztül,
  • a projekt-menedzsment munkastílus megalapozása, fejlesztése,
  • a kapott elismerés marketing értéke.


A CSR Kiválóság Program felépítése

A program felépítése két fő részre bomlik, melyek időben egymással párhuzamosan zajlanak:

1. Szakmai tapasztalatcsere programok

Az egyéves program keretében céglátogatásokat szervezünk szakmai partnereinknél, melynek célja a CSR területén komoly eredményeket elért vállalatok gyakorlatának megismerésére, az egymástól tanulás lehetőségének megteremtése. Korábbi programjainkban szakmai partnereink voltak többek között a Magyar Telekom, Alcoa, Grundfos, CIB Bank, Dreher Sörgyárak, Jabil.
Ezen felül a CSR Kiválóság Program résztvevői egymást is meglátogatják, ezzel is bővítve a kitekintés lehetőségét. Az első két program során a szervezetek munkatársai 6-6 tapasztalatcsere programon vehettek részt az egy év során. Ezek nem egyszerű előadások voltak, hanem egyfajta „kulisszatitkok megosztása” a fejlődés, tanulás érdekében.

2. CSR önértékelés, fejlesztések megvalósítása - pályázás az elismerési szintek egyikére

Az önértékelés eredményeként a szervezetek Erősségeket és Fejlesztendő területeket azonosítanak, majd ezt követően, a Fejlesztendő területeket módszeresen rangsorolva, fejlesztési tervet kell készíteniük. A második fázisban a fejlesztési terv(ek) alapján a résztvevő szervezetek fejlesztési projektet indítanak és a fejlesztések elindításától számított hat-kilenc hónap múlva a fejlesztési projekt megvalósulását részletesen be kell mutatniuk.
Az "Első lépés a CSR Kiválóság irányába" szinthez egy egyszerűsített önértékelést kell elvégezni, amelynek célja, hogy segítsen feltérképezni a CSR egyes részterületeihez kapcsolódó már működő folyamatokat és gyakorlatot.

Az "Elkötelezettség a CSR Kiválóságért" pályáztai szinthez az önértékelés a szervezők által kifejlesztett, az EFQM CSR Keretrendszerén alapuló, Excel alapú önértékelő eszköz segítéségével történik. Az EFQM keretrendszer kilenc fő kritériumán alapuló, összesen 36 kérdésre kell bizonyítékokkal alátámasztottan válaszolni. A CSR sokszínűségének tudatosítását szolgálja, hogy egyes kérdések további alkérdésekre bomlanak, rákérdezve külön-külön a gazdasági, környezeti, belső szociális és külső szociális téren meglévő gyakorlatra, elért eredményekre. 
A teljesítmény számszerűsített értékelését az egyes dimenziók alá tartozó részterületek lefedettségének és a kapcsolódó gyakorlat érettségének meghatározása adja. Az így kapott pontszámokat az eszköz azonnal megjeleníti egy grafikon formájában, ami alapján könnyen és gyorsan meghatározható, melyek a szervezet erősségei és hol érdemes fejlődni, fejleszteni.

A program az auditorok által végzett helyszíni szemlékkel (kivéve az "Első lépések" szintet), illetve egy tudásmegosztó rendezvénnyel zárul, ahol a résztvevők bemutathatják egymás és az érdeklődők számára az elért eredményeiket, megvitathatják a program tapasztalatait.

CSR Kiválóság Program elismerési szintjei


Az egyéves program során a résztvevő szervezetek több szintű pályázati forma közül választhatnak, melynek révén nemzeti, illetve nemzetközi elismerést szerezhetnek:
  • „Első lépés a CSR Kiválóság irányába” - nemzeti szintű elismerés
A pályázat azokat a szervezeteket ismeri el, amelyek fontosnak tartják, hogy náluk is megjelenjen a Társadalmi Felelősségvállalás a mindennapi a gyakorlatban. Ehhez elkötelezett támogatást nyújt a szervezet vezetése, és a program keretében egyszerűsített önértékelést és legalább egy, az alaptevékenységhez kapcsolódó CSR fejlesztési projektet sikeresen megvalósítanak. A pályázat értékelése az írásban benyújtott anyag alapján történik.
  • „Elkötelezettség a CSR Kiválóságért” - nemzeti szintű elismerés
A pályázat azokat a szervezeteket ismeri el, amelyek bizonyítják a Társadalmi Felelősségvállalás iránti elkötelezettségüket, és törekszenek meglévő CSR gyakorlatuk továbbfejlesztésére. Ezen a szinten a szervezetek egy CSR gyakorlatra összpontosító szervezeti önértékelést végeznek az EFQM (European Foundation for Quality Management) Modell adaptációjaként elkészült CSR Kiválóság Keretrendszer segítségével. Ennek eredménye alapján pedig legalább három CSR jellegű fejlesztési projektet valósítanak meg sikeresen. A pályázat értékelése az írásban benyújtott anyag és a helyszíni szemle során történik.
  • Nemzetközi szintű elismerés: „Committed to Excellence”
Nemzetközi szintű elismerést kaphat minden „Elkötelezettség a CSR Kiválóságért” pályázó szervezet, amely regisztráltatja pályázatát az EFQM „Levels of Excellence” elismerési rendszerében. A regisztráció feltétele a licensz díj megfizetése.
Minden résztvevő szervezet felé elvárás, hogy pályázzon valamelyik elismerési szintre!






Erős szinergiák – partnerséggel a program sikeréért


Az „Elkötelezettség a CSR Kiválóságért” program két komoly szakterület, a CSR és az üzleti kiválóság találkozási pontja, ötvözi mindkét terület előnyeit és sikereit. Ennek mentén a programot kialakító és megvalósító két szervezet, a CSR szakterületet képviselő Alternate és az EFQM hazai nagykövete az Szövetség a Kiválóságért Közhasznú Egyesület, széles körű partnerségen alapuló programot hoztak létre. Ennek keretében kölcsönös együttműködésre épül a két programgazda, a megvalósításban aktívan szerepet vállaló szakmai partnerek, valamint nem utolsó sorban a programban részt vevő szervezetek között. A program célja az egymástól tanulásra épülő egyéni fejlődés biztosítása .




Európai Kiválóság kultúra


AZ EFQM (European Foundation for Quality Management) egy non-profit tagi szerveződésű alapítvány. Az alapítvány megosztja tagszervezeteivel a jól működő gyakorlatokat, ezzel segítve őket stratégiájuk megvalósításában. Az EFQM olyan szervezeteket tömörít, melyek a fenntartható kiválóságra törekszenek.


Ágazattól, mérettől, struktúrától vagy fejlettségtől függetlenül, a siker érdekében minden szervezetnek szüksége van egy megfelelő irányítási keretrendszerre. Az EFQM Kiválóság Modell egy gyakorlatias, önkéntesen alkalmazható keretrendszer, amely képessé teszi a szervezeteket arra, hogy megértsék az ok-okozati összefüggéseket a szervezet tevékenysége és elért eredményei között.






Az EFQM CSR Keretrendszer


A társadalmi felelősségvállalás EFQM keretrendszere az EFQM Kiválóság Modellre épül. Nem új modell tehát, hanem egy keretrendszer, amely segíti felhasználóit működésük társadalmi, környezetvédelmi és gazdasági hatásainak felmérésében, javításában és szervezeti politikájukba, stratégiájukba és napi működésükbe való beépítésében, minden érdekelt fél igényeinek figyelembe vételével.
A Kiválóság Modell kilenc kritériuma a keretrendszerre is vonatkozik. Az Adottságok csoport kritériumai az érdekelt felek bevonásával és a velük folytatott párbeszéddel kapcsolatosak, az Eredmények csoport kritériumai pedig a társadalmi felelősségvállalás érzékeléséhez és teljesítéséhez kapcsolódnak.



Nemzetközi szintű elismerést kaphat minden „Elkötelezettség a CSR Kiválóságért” pályázó szervezet, amely regisztráltatja pályázatát az EFQM „Levels of Excellence” elismerési rendszerében. A regisztráció feltétele a licensz díj megfizetése.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése